Title Stemmatographia P. R. Vitezovića i tradicija hrvatskog baroknog slavizma
Title (english) Vitezovic's "Stemmatographia" and Tradition of Croatian Baroque Slavism
Author Marta Vrban
Mentor Tamara Tvrtković (mentor)
Committee member Šime Demo
Committee member Maja Matasović
Committee member Tamara Tvrtković
Granter University of Zagreb Faculty of Croatian Studies (Department of Croatian Latinity) Zagreb
Defense date and country 2015-09-24, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline INTERDISCIPLINARY AREAS OF KNOWLEDGE Croatian Studies
Abstract Život i stvaralaštvo Pavla Rittera Vitezovića predmet su mnogih znanstvenih
istraživanja i radova, ali njegov heraldički zbornik Stemmatographia sive Armorum
Illyricorum delineatio, descriptio et restitutio ostao je nekako zanemaren i nedovoljno
istražen. Informacije o tom zborniku mogu se naći kod nekolicine autora, ali one su skromne,
nalaze se u više različitih djela i ne daju potpunu sliku o samoj „Stematografiji“. Cilj ovog
rada je predstaviti detaljan opis Vitezovićeve „Stematografije“, kako njezinog prvog, tako i
ponovljenog izdanja godinu dana kasnije, smjestiti je u kontekst hrvatskog baroknog slavizma
te objasniti ulogu heraldike unutar hrvatskog baroknog slavizma.
Prvo izdanje „Stematografije“ izdano je 1701. godine, za vrijeme Vitezovićevog
boravka u Beču, a drugo u Zagrebu 1702. godine. Za svoje drugo izdanje sam Vitezović kaže
kako je ono poboljšano u odnosu na prvo, čemu svjedoče pronađene razlike između ta dva
izdanja unutar samog teksta zbornika. Također, u drugom izdanju može se iščitati pravi razlog
nastanka „Stematografije“ te Vitezovićeva ideja o zajedničkoj domovini svih južnih Slavena.
Vitezović svoju „Stematografiju“ gradi od grbova raznih zemalja, provincija i regija za koje je
smatrao da su dijelovi zajedničkog teritorija, Ilirika. Taj Ilirik može se poistovjetiti sa samom
Hrvatskom. Ako se uz „Stematografiju“ proučava i Croatia rediviva, jasno je na koja
područja Vitezović misli te kako on dijeli svoju Hrvatsku čiji je opseg od Baltičkog pa sve do
Jadranskog i Crnog mora.
Vitezović kao veliki znalac heraldike i umijeća bakroreza, koristi grbove kako bi
legitimirao i opravdao svoju ideju o teritoriju Hrvatske. Naime, grbovi su dokaz starine i
autentičnosti, a uz njih još koristi imena starih rimskih provincija i područja koje dodatno
potkrepljuje citatima mnogih autora, često se koristeći upravo onim antičkim. Na taj je način
stvorio dokaze i uporište za svoje ideje, tvrdnje i viziju Hrvatske.
Abstract (english) Life and work of Pavao Ritter Vitezović have been subject of many scientific
researches and papers. However, his heraldic anthology Stemmatographia sive Armorum
Illyricorum delineatio, descriptio et restitutio has generally been overlooked and
insufficiently studied. Although some information on the anthology can be found in works of
several authors, it is limited, scattered and it fails to offer a full picture of the
„Stematographia“ itself. The aim of this paper is to offer a detailed description of both the
first and the subsequent edition of „Stematographia“, place it within the Croatian Baroque
Slavism, as well as to explain the role of heraldry in the aforementioned period.
The first edition of „Sematographia“ was published in 1701, during Vitezović's stay in
Vienna and the second one in 1702 in Zagreb. Vitezović himself claims that the second
edition was improved in comparison to the first one, and there are differences within both
texts which prove this claim. Furthermore, the second edition reveals the true reason
„Stematographia“ was written, as well as Vitezović's idea of a shared homeland for all
southern Slavs. Vitezović forms „Stematographia“ using coats of arms of various countries,
provinces and regions which he considered to be parts of a common Illiricum territory; a
territory which can in return be indentified with Croatia. If we analyze „Stematographia“ and
Croatia rediviva side by side, it is clear which areas Vitezović has in mind and the way he
divides his Croatia, which streaches from Baltic, all the way to Adriatic and Black Sea.
Vitezović posseses great knowledge of heraldry and the art of etching, and he uses
coats of arms to justify his ideas of the Croatian territory. Coats of arms are proofs of
antiquity and authenticity and he complements them with names of old Roman provinces and
areas, which he further reinforces using various authors' quotes, namely the Antique ones.
This way he forms evidence and foothold for his ideas, claims and vision of Croatia.
Keywords
Vitezović
Stemmatographia
hrvatski barokni slavizam
grbovi
heraldika
Ilirik
Keywords (english)
Vitezović
Stemmatographia
Croatian Baroque Slavism
coats of arms
heraldry
Illiricum
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:111:977332
Study programme Title: Department of Croatian Latinity Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra latinskog jezika, rimske književnosti i hrvatskog latiniteta (magistar/magistra latinskog jezika, rimske književnosti i hrvatskog latiniteta)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Repository Repository of University of Zagreb, Centre for Croatian Studies
Created on 2015-11-09 10:56:41