Sažetak | Interpretacija teme pejzaža kroz motiv oblaka (skyscapes) naziv je diplomskog rada o pejzažnom slikarstvu i njegovoj interpretaciji kroz motiv oblika u praktičnom dijelu, kao utjecaju prirode na čovjekovo odnosno osobno fizičko i duhovno bivstvo. Naime, priroda svojom snagom, mijenama uslijed godišnjih doba, svjetlošću i bojama uzrokuje stalne promjene u čovjekovom okruženju pa i u njemu samome. Čovjek svojim djelovanjem i društvenim razvojem utječe na prirodu, što postaje sve izrazitije od doba prosvjetiteljstva nadalje (često u negativnom smislu stvaranjem raznih industrija koje uzrokuju zagađenja, krčenjem zelenih površina, stvaranjem genetički modificiranih biljnih vrsta i sl.). Suvremeno doba donosi konstantne promjene i nemir u čovjekovom životu, a brzina življenja i napredak uništavaju temelj života na Zemlji – prirodu. Time se ovim diplomskim radom na temu pejzaža zagovara ujedno povratak prirodi i samom sebi.
Namjera ovog diplomskog rada je kroz motive neba i oblaka predstaviti vlastiti pogled i odnos prema trenutku u kojem živimo. Interpretacija pejzaža predstavlja neku vrstu kognitivne metafore ideje koja nudi oporavak od užasa suvremenog svakodnevnog života (ratovi, nesigurnost življenja uslijed tehničko-digitalnog napretka, zagađenje, uništavanje prirodnih resursa, čovjekovo otuđenje). Rad prožimaju pitanja jesu li metamorfoze oblaka samo izmaštani motivi ili je riječ o promišljanjima idealizacije svijeta onkraj neke druge stvarnosti.
U likovnom stvaralaštvu XIX. stoljeća pejzaž je dominantna tema. Umjetnici izlaze iz ateljea i počinju slikati pejzaže pod vedrim nebom (plein air), donoseći novi zamah u razvoju slikarstva. Pojedini su umjetnici, poput J. Constablea, W. Turnera, C. D. Friedricha, C. Corota, C. Moneta i drugih, stvorili djela koja su u meni pobudila inspiraciju za ovu temu.
Knjiga Kenetha Clarka Priroda u umjetnosti predstavlja referentni okvir u promišljanju i istraživanju teme pejzaža u izradi pisanog dijela diplomskog rada. Praktični dio diplomskog rada obuhvaća seriju slikarskih radova na većim formatima u kombiniranoj tehnici akrilnih i uljanih boja. |
Sažetak (engleski) | Interpretation of the landscape theme using the clouds (skyscapes) motif is the title of the graduate thesis on landscape painting and its interpretation using the motif of form in the practical section, presenting the influence of nature on man’s or my personal physical and spiritual being. Specifically, nature uses its power to make changes due to the seasons, light and colors, causing constant changes in the human environment, including in man himself. A person’s existential actions and social development means they can also influence nature, as is especially evident from the Enlightenment onwards, and often in a negative sense by creating various industries that cause pollution, clearing green areas, and creating genetically modified plant species. The modern age introduces constant changes and turmoil in human life, and the pace of life and progress are destroying the foundation of life on Earth – nature. Hence, based on my graduate thesis on the topic of landscapes, I advocate a return to nature and also to one’e inner being.
This thesis presents my own view and relationship regarding the actual moment in which we live using the motifs of the sky and clouds, including my interpretation of the landscape as a kind of cognitive metaphor of an idea that stands in opposition to the trepidations of contemporary everyday life (wars, life’s uncertainties due to technical and digital progress, pollution, destruction of natural resources, human alienation). My work is imbued by questions of whether the metamorphoses of clouds are just imaginary motifs or reflections on the idealization of the world beyond some other reality.
In the artistic creations of the nineteenth century, the landscape is the dominant theme. Artists began to leave the studio and to paint landscapes under the open sky (plein air), bringing a new momentum to the development of painting. Some artists, such as J. Constable, W. Turner, C.
D. Friedrich, C. Corot, C. Monet, V. van Gogh and others, created works inspired me to research this topic.
Kenneth Clark’s book Landscape into Art is a frame of reference in terms of thinking and exploring the topic of landscapes in preparation for the written part of this thesis. The practical part of this thesis covers a series of paintings in larger formats using the combined technique of acrylic and oil paints. |