Naslov Istraživanje informatičke pismenosti djece nižih razreda osnovne škole
Autor Nikolina Šemper
Mentor Predrag Oreški (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Učiteljski fakultet (Katedra za informacijske znanosti) Zagreb
Datum i država obrane 2015-10-13, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti
Sažetak Informatička pismenost uz informacijsku pismenost danas je važna stavka svakog
pojedinca i predstavlja osnovu za razvoj suvremenog društva. Nadrljanski (2006:
263) navodi da se informacijska pismenost odnosi na sposobnost prikupljanja,
prijenos, obradu i evoluiranje određenih podataka i korištenja informacija koji
trebaju za određene svrhe upravljanja, dok je informatička pismenost općenita
sposobnost rada s računalom.
Špiranec i Banek Zorica (2008: 87) tvrde da obziromna to da je većina informacija
danas zapisana u digitalnom obliku, da bismo bili informacijski pismeni moramo biti
i informatički pismeni.
Računala i internet masovno ulaze u škole kao neophodna pomoć u obrazovanju.
Informatička pismenost bitan je preduvjet za informacijsku pismenost, a posebno pri
pronalaženju informacija (Nadrljanski, 2006: 266). Računala su postala neizbježna za
obrazovanje suvremenog društva i njegov razvoj, te prema Nadrljanskom, središnja
točka ukupne reprodukcije.
Ranija istraživanja pokazuju kako su učenici u Hrvatskoj prosječno informatički
pismeni. U našim školama prisutna je slaba opremljenost, čak i neopremljenost
učionica i dostupnost interneta, ali i prema Nacionalnom planu i programu
informatika kao predmet isključena u nastavi nižih razreda osnovne škole. Upravo
zbog tih razloga postavlja se pitanje jesu li učenici nižih razreda, unatoč tome,
informatički pismeni?
U poglavlju Informacijska pismenost opisano je njezino pojmovno određenje i
njezina svrha općenito. U potpoglavlju Informacijska pismenost i obrazovanje
opisana je svrha informacijske pismenosti u obrazovanju i problem realizacije
programa u školama. O značaju informacijske pismenosti u procesima učenja i
povezanosti s cjeloživotnim učenjem bavi se potpoglavlje Informacijska pismenost i
cjeloživotno učenje. U potpoglavlju E- učenje prikazano je kako se uz pomoć
informacijsko- komunikacijske tehnologije, a samim time informacijskom i
informatičkom pismenošću podiže kvaliteta učenja.
U sljedećem poglavlju Informatička pismenostprikazan je termin, njezino određenje
i korištenje u svrhu obrazovanja.
3
U poglavlju Konceptualni okvir informatičke i informacijske pismenostiprikazane su
njihove komponente i aspekti.
Poglavlje Međunarodno istraživanje informatičke i informacijske pismenosti
prikazuje međunarodno obrazovno istraživanje informatičke i informacijske
pismenosti, te njihove rezultate u svijetu ali i u Hrvatskoj.
U poglavlju Informatika od 1. do 4. razreda osnovne škole premaNastavnom planu i
programu u Hrvatskoj prikazuje se sadržaj HNOS-a prema predmetu informatike u
Hrvatskoj, te cilj uporabe informacijske i komunikacijske tehnologije.
Posljednje poglavlje, Istraživanje informatičke pismenosti djece nižih razreda
osnovne školebavi se prikazivanjem istraživanja provedenog među učenicima nižih
razreda osnovnih škola te dobiveni rezultati i njihova interpretacija i zaključak.
Sažetak (engleski) Computer literacy and information literacy are important elements in the life of every
individual and represent the foundation of modern society development. Nadrljanski
(2006; 263) states that information literacy means the ability to collect, transfer,
shape and evolve certain pieces of information as well as to use information needed
for particular management tasks, whereas computer literacy in general implies the
ability to use a computer.
Špiranec and Bane Zorca (2008; 87) state that sincemost information nowdays exist
in the form of digital entries for a person to be information literate one ought to be
computer literate.
Computers and the Internet are being introduced into the school system in great mass
as needed assistance in education. Computer literacy is an important precondition for
information literacy, especially when searching forinformation (Nadrljanski; 2006,
266). Computers have become unavoidable in the education process of modern
society and its progress, and, according to Nadrljanski, the pivotal point off all
reproduction,
Earlier research show that pupils in Croatia are of average computer literacy. Our
schools are not so well equipped, and there are cases of underequipped classrooms
and availability of internet access. However, in accordance with the Nation Plan and
Programme IT as a school subject is not obligatory in lower classes of primary
school. It is exactly because of this reason that one must ask oneself if the pupils in
these lower grades are computer literate independent of the above mentioned.
In the chapter titled Information Literacy, the definition of the term is described as
well as its general aim. In the sub chapter Information Literacy and Educationthe
goal of Information literacy is given in the education process and its connection to
lifelong learning continues this in the sub chapter Information Literacy and Lifelong
Learning. In the sub chapter E-learninga description is given of how with the aid of
IT communication technology, thus implying Information Literacy in itself, the
quality of learning is raised to a higher level.
The next chapter looks at Computer Literacy as a term,its definition and use in
educational purposes.
5
In the chapter titled Conceptual framework of Computer and Information literacyare
presented their components and aspects.
Chapter International survey of Computer and Information Literacy shows the
international educational research information and information literacy, and their
results in the world and in Croatia.
Chapter IT from 1st to 4th grade of primary school to the Curriculum in Croatia
shows the contents HNOS to the IT in Croatia and objective information and
communication technologies.
The final chapter titled: Research in Computer Literacy of Children in Lowe Grades
of Primary School takes a look at research conducted amongst children of lower
grades and the results and interpretation of these including a conclusion.
Ključne riječi
informacijska pismenost
informatička pismenost
obrazovanje
cjeloživotno učenje
istraživanje
Ključne riječi (engleski)
Information Literacy
Computer literacy
education
lifelong learning
research.
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:147:879971
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij Repozitorij Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Datum i vrijeme pohrane 2015-11-27 08:48:07