Naslov Građanska znanost u kontekstu arhivistike i glagoljaštva: perspektive masovne podrške
Naslov (engleski) Citizen science in the context of archival studies and Glagolitism: perspectives of crowdsourcing
Autor Marija Kero
Mentor Marijana Tomić (mentor)
Član povjerenstva Martina Dragija Ivanović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Drahomira Cupar (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Tomić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zadru (Odjel za informacijske znanosti) Zadar
Datum i država obrane 2025-01-08, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti
Sažetak U diplomskom radu istražuje se potencijal građanske znanosti u kontekstu istraživanja, očuvanja i popularizacije glagoljske baštine putem kampanja masovne podrške koje su se provodile u Centru za istraživanje glagoljaštva Sveučilišta u Zadru u sklopu projekta Javna znanost u području glagoljaštva: od crowdsoucinga do znanja. Cilj rada je opisati način organizacije kampanja masovne podrške u području glagoljskih rukopisa te arhiva. Takav opis uključivao je utvrđivanje prikladne digitalne infrastrukture za provođenje aktivnosti transliteracije glagoljskih rukopisa i utvrđivanje načina odabira prikladnog korpusa za kampanju masovne podrške koji će omogućiti uspješnost kampanja. Nadalje, cilj je utvrditi korisnost i dobrobiti takvih kampanja za javnost te za arhive i druge baštinske ustanove. Metoda istraživanja jest studija slučaja utemeljena na tri kampanje provedene u Centru za istraživanje glagoljaštva Sveučilišta u Zadru u suradnji s Arhivom Zadarske nadbiskupije i Državnim arhivom u Zadru. Kroz osiguranu digitalnu platformu GlagoLab i uz pomoć Transkribus alata za automatsko prepoznavanje, transkripciju i pretraživanje povijesnih dokumenata, omogućena je transliteracija glagoljskih rukopisa. Građani amateri su na taj način uključeni u znanstveno istraživanje kao ravnopravni sudionici u čemu je vidljiva praksa građanske znanosti. Rezultati kampanja pokazali su visok interes i angažman lokalne javnosti koji su omogućili transliteraciju više od 200 stranica glagoljskih rukopisa. Opisan je način organizacije kampanja masovne podrške, a utvrđena je i njihova korist za javnost i baštinske ustanove. Utvrđeno je kako su amateri svojim sudjelovanjem ostvarili niz obrazovnih koristi i razvili nove istraživačke i tehničke vještine dok su arhivi i baštinske ustanove korist ostvarili kroz povećanje njihove vidljivosti, podršku u provođenju redovitih djelatnosti te unaprijeđenju postojećih usluga.
Sažetak (engleski) This thesis explores the potential of citizen science in the context of researching, preserving, and popularizing Glagolitic heritage through crowd-supported campaigns conducted at the Center for Glagolitic Studies at the University of Zadar, as part of the project Public Science in the Field of Glagolitic Studies: From Crowdsourcing to Knowledge. The aim of this work is to describe the organization of crowd-supported campaigns focused on Glagolitic manuscripts and archives. This description includes determining the appropriate digital infrastructure for conducting transcription activities on Glagolitic manuscripts and establishing a method for selecting a suitable corpus for the crowd-supported campaign to ensure its success. Furthermore, the goal is to assess the usefulness and benefits of such campaigns for the public, as well as for archives and other heritage institutions. The research method is a case study based on three campaigns conducted at the Centre for Glagolitic Studies at the University of Zadar in collaboration with the Archdiocese of Zadar Archives and the State Archives in Zadar. Through the GlagoLab digital platform and the use of Transkribus, a tool for automatic recognition, transcription, and search of historical documents, the transcription of Glagolitic manuscripts was facilitated. In this way, amateur citizens were engaged in scientific research as equal participants, demonstrating the practice of citizen science. The results of the campaigns indicated high interest and engagement from the local public, enabling the transcription of over 200 pages of Glagolitic manuscripts. The organization of the crowd-supported campaigns is described, as well as their benefits for the public and heritage institutions. It was found that amateur participants gained a range of educational benefits and developed new research and technical skills, while archives and heritage institutions benefited through increased visibility, support in regular activities, and the improvement of existing services
Ključne riječi
građanska znanost
kampanje masovne podrške
arhivi
baštinske ustanove
glagoljica
Transkribus
Ključne riječi (engleski)
citizen science
crowdsourcing campaigns
archives
Glagolitic script
Transkribus
heritage institutions
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:162:262850
Studijski program Naziv: Informacijske znanosti (jednopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a magistar/magistra informacijskih znanosti (univ. mag. inf.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij Digitalni repozitorij Sveučilišta u Zadru
Datum i vrijeme pohrane 2025-02-03 14:54:11