Naslov Istraživanje organizacijske kulture odabranog javnog poduzeća
Autor Sidonija Mećava
Mentor Danijel Knežević (mentor)
Član povjerenstva Ivica Katavić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dimitrije Milojević (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Europska poslovna škola Zagreb Zagreb
Datum i država obrane 2018-07-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Sažetak Organizacijska kultura kao kompleksni sustav detaljnije je obrađena u ovome radu. Prikazani su elementi i modeli organizacijske kulture koje su pojedini autori definirali, a detaljnije su obrađeni tipovi organizacijske kulture koje su definirali Cameron i Quinn. Ovaj rad i istraživanje organizacijske kulture Hrvatske pošte d.d. temelji se na njihovoj definiciji četiri tipa organizacijske kulture koje čine klanska kultura, adhokratska odnosno poduzetnička kultura, zatim market ili natjecateljska kultura i hijerarhijska kultura. Također, isti su autori razvili i instrument mjerenja organizacijske kulture, odnosno OCAI instrument, koji je korišten za istraživanje u ovom radu. Cilj ovog rada je ukazati na važnost organizacijske kulture u javnim poduzećima, jer organizacijska kultura je povezana s uspješnim provođenjem strategije poduzeća, s učinkovitošću i produktivnošću poduzeća. Sve to jednako je važno kako za privatna, tako i za javna poduzeća. Specifičnost javnog sektora i javnih poduzeća, u dijelu organizacijske kulture je prevladavanje hijerarhijske kulture i centralizacije moći. Sva dosadašnja istraživanja pokazala su da u javnim poduzećima uglavnom dominira hijerarhijska kultura. Utjecaj tržišta, konkurencija i uvjeti koji mijenjaju poredak na tržištu, svakako doprinose i promjeni organizacijske kulture. U slučaju Hrvatske pošte, tako se uz dominantnu hijerarhijsku organizacijsku kulturu razvila i market ili natjecateljska kultura koja je eksterno fokusirana. Strategija koju Hrvatska pošta ima vezana je uz kreativnost i inovativnost unapređenja temeljnog poslovanja. Za takvu strategiju potrebno je sagledati je li bolje težiti k adhokratskoj poduzetničkoj kulturi koja njeguje kreativnost, inovativnost i fleksibilnost uz decentralizaciju moći. Zato je važno da menadžment ima instrumente kojima će izmjeriti organizacijsku kulturu, te da bude upoznat s konceptom i važnošću iste. Samo na taj način menadžment može uskladiti svoju kompletnu organizaciju sa strategijom i ostvariti svoje ciljeve na učinkovit i produktivan način.
Sažetak (engleski) Organizational culture as a complex system is elaborated in more detail in this paper. The elements and models of organizational culture, as defined by individual authors and the types of organizational culture defined by Cameron and Quinn, are described in more detail. This paper and research on the organizational culture of Croatian Post is based on Cameron and Quinn’s definition of the four types of organizational cultures, consisting of a clan culture, adhocracy culture, market culture and hierarchy culture. Also, the same authors have developed an instrument to measure organizational culture, i.e., the OCAI instrument, which was used for research in this paper. The aim of this paper is to point out the importance of organizational culture in public companies, given that organizational culture is associated with the successful implementation of an enterprise’s strategy, its efficiency and productivity. This is equally important for the general public as well as for private companies. The specificity of the public sector and public enterprises, in regard to organizational culture, is overcoming hierarchy culture and centralization of power. Previous research has shown that public enterprises are dominated by hierarchy culture. Change of the organizational culture is driven by market influences, competition, and conditions that change the market order. Besides a dominant hierarchy organizational culture, in the case of Croatia Post Plc, they also developed in a market and competition culture, which is externally focused. The strategy of Croatia Post is linked to the creativity and innovation of improving its core business. Such a strategy requires determining whether it is better to strive for an adhocracy culture that fosters creativity, innovation and flexibility with decentralization of power. It is therefore important that senior management possesses instruments to measure organizational culture and be familiar with its concept and importance. Only in this way can management coordinate its entire organization with the strategy, and achieve its goals in an efficient and productive way.
Ključne riječi
Hrvatska pošta
instrument mjerenja organizacijske kulture
javna poduzeća
organizacijska kultura
Ključne riječi (engleski)
Croatia Post
organizational culture
instrument for assessing organizational culture
public companies
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:209:715775
Studijski program Naziv: Ekonomija poduzetništva Vrsta studija: stručni Stupanj studija: stručni Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Repozitorij Repozitorij Europske poslovne škole Zagreb
Datum i vrijeme pohrane 2018-08-20 13:58:06