Sažetak | Cerebralna paraliza (CP) podrazumijeva stanje koje je nastalo uslijed oštećenja mozga prije,
tijekom ili neposredno nakon rođenja djeteta. Radi se o trajnom razvojnom poremećaju koji
utječe na pokrete i položaje, uzrokujući ograničenja u motorici ili invaliditet. Osim motoričkih
poremećaja, cerebralnu paralizu često prate i poremećaji osjeta, sluha, vida, govora, percepcije,
komunikacije i spoznaje, zatim epilepsija, gastroenterološki problemi i sekundarno mišićnokoštani problemi. Europska klasifikacija cerebralne paralize podrazumijeva podjelu na spastičnu,
diskinetsku i ataksičnu cerebralnu paralizu. Klinička slika djeteta s cerebralnom paralizom
podložna je promjenama zbog utjecaja raznih čimbenika. Procjenjuje se da od cerebralne
paralize boluje 2-3/1000 djece.
Fizioterapijska procjena je nezaobilazan dio cjelokupnog fizioterapijskog procesa te čini
nužan preduvjet fizioterapijskoj intervenciji. Kod djece s cerebralnom paralizom koriste se
različiti sustavi klasifikacije kao što su sustav procjene grube motoričke funkcije (Gross Motor
Function Classification System-GMFCS), klasifikacijski sustav manualne sposobnosti (Manual
Ability Classification System-MACS), bimanualna fina motorička funkcija (Bimanual Fine Motor
Function-BFMF), Međunarodna klasifikacija funkcioniranja, onesposobljenja i zdravlja
(International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth-ICF-CY),
Ashworth skala te funkcionalna skala pokretanja (Functional Mobility Scale-FMS).
Nakon procjene fizioterapeut prema funkcionalnom statusu djeteta odabire fizioterapijske
tehnike koje će se provoditi kod djeteta te postavlja realne ciljeve i radi plan intervencije.
Najčešće rehabilitacijske intervencije koje fizioterapeut provodi u djece s cerebralnom
paralizom su: Bobath koncept koji se temelji na neuroplastičnosti mozga, terapija prema Vojti
koja se temelji na refleksnoj lokomociji, Halliwick metoda, primjena botulinum toksina,
hipoterapija i sve više popularnije nove fizioterapijske tehnologije poput korištenja virtualne
stvarnosti i TheraSuita.
Također, bitno je informirati roditelje/skrbnike o samom stanju djeteta i o dostupnim
metodama koje se mogu provoditi i kod kuće s obzirom da su oni ti s kojima dijete provodi
najviše vremena.
Cilj ovog rada je prikazati fizioterapijski proces, od fizioterapijske procjene do adekvatne
intervencije te važnost provođenja fizioterapijskih postupaka i njihovih učinaka kod djece s
cerebralnom paralizom. |