Abstract | Socioekonomski status, rezidencijalni status, podrijetlo roditelja i obrazovanje roditelja značajni su za obrazovanje i daljnje odluke i mogućnosti mladih. Kako bi se ispravili nedostaci u obrazovnom sustavu i potaknuli ranjive socijalne skupine pristupu obrazovanju, Europska unija, ali i brojne druge zemlje rade na poboljšanju i unaprjeđivanju istoga te pružanju potpora ugroženim skupinama. Obrazovanje je ključ uspjeha sadašnjih i budućih generacija te je stoga potrebno pametno i mudro ulagati u obrazovni sustav. Možemo zaključiti da su obrazovne ambicije i ostvareni obrazovni rezultati povezani s obrazovanjem roditelja što upućuje na njihovu društvenu nestrukturiranost. Ako pogledamo Europu, slika obrazovnog sustava i struktura poboljšala se u odnosu na prije nekoliko godina upravo zbog donesenih reformi i strategija. Prosječno trajanje školovanja u zemljama članicama EU se produljilo, struktura visokoobrazovanih osoba se promijenila pa sada u visokom obrazovanju dominiraju žene, dok muškarci prevladavaju u strukovnom obrazovanju. Rano napuštanje obrazovanja drugi je veliki problem zemalja. Prerano napuštanje ima za posljedicu teži pronalazak posla, niži prihodi, socijalna isključenost, ali i osjećaj manje vrijednosti te nisko samopoštovanje. Bitno je naglasiti da je u Hrvatskoj najmanje osoba koje napuštaju sustav školovanja, dok Španjolska prednjači s čak 21,9%. Sve veću ulogu u životu mladih ima obitelj koja bi trebala pružiti moralnu i financijsku potporu u pristupu obrazovanju i poticati djecu na rad i učenje. Istraživanja su potvrdila da djeca čiji su roditelji niskoobrazovani i sami budu niže obrazovani, odnosno da ne dođu do stupnja visokog obrazovanja. Ako pogledamo sociološki profil hrvatskih studenata, vidimo da su većini oba roditelja zaposlena i to na puno radno vrijeme, najviše u uzlužnim i trgovačkim sektorima, kao inženjeri ili tehničari i kao stručnjaci ili državni službenici. Većina mladih živi s roditeljima jer im oni pružaju financijsku sigurnost, ali i zbog praktičnih razloga. Nepovjerenje u hrvatski obrazovni sustav i tržište rada dovelo je do toga da sve više mladih osoba svakodnevno napušta Hrvatsku i odlazi u druge zemlje u potrazi za poslom. Najprivlačnije zemlje su države zapadne Europe kao što su Austrija, Njemačka i Irska. No, iako veliki broj napušta zemlju, veći broj je onih koji žele ostati i stvarati svoju budućnost u Hrvatskoj, njih preko 70%. I u Europi i u Hrvatskoj postoje nedostaci u obrazovnom sustavu koji degradiraju određene skupine te zbog nekih socioloških razloga osobe ispaštaju ili nemaju jednak pristup obrazovanju, ali radi se sve kako bi se to ispravilo te kako bi obrazovni sustav svima, bez obzira na socioekonomksi status i status u društvu pružio prikladno obrazovanje kako bi mlade osobe imale priliku razvijati vlastitu individualnost i osigurati si probitak. |