Abstract | Od ukupnog broja djece s teškoćama u razvoju, najbrojnija su djeca s teškoćama učenja (Reid,Lienemann,2006). Jedna od glavnih karakteristika prepoznavanja teškoća učenja kod učenika je neujednačenost njegovih intelektualnih sposobnosti i akademskog postignuća. (Vidović, Štetić, Rijavec, Miljković, 2003; Swanson,Harris,Graham,2003; Mercer 1997 prema Reid,Lienemann,2006) Kako bi se doskočilo tom problemu, posljednjih godina stručnjaci se sve više okreću raznim strategijama učenja koje su dokazano utječu na poboljšanje akademskih sposobnosti učenika. Na osnovu provedenih istraživanja, pretpostavlja se da će učenici, ukoliko nauče prikladne strategije učenja i njihovo korištenje, povećati svoj akademski uspjeh (Reid,Lienemann,2006). Ovim radom dan je pregled kognitivnih te metakognitivnih strategija učenja koje su istraživanjima potvrđene kao učinkovite kod djece s teškoćama učenja. Dan je pregled općih (ponavljanje, organizacija, elaboracija) i specifičnih kognitivnih strategija (za čitanje, pisanje i matematiku) te metakognitivnih strategija (samonadgledanje, samoinstrukcije, postavljanje ciljeva) kao i SRSD modela podučavanja strategija bez kojeg su strategije od male koristi. (Reid,Lienemann,2006). U prikazu strategija, opisuje se što one podrazumijevaju, navode se koraci usvajanja određene strategije, kao i nalazi istraživanja koji potvrđuju njihovu vrijednost. |
Abstract (english) | One of the main characteristics of recognizing that a student has learning disabilities, is the gap between his intellectual abilities and academic achievement (Vidovic, Štetić, Rijavec, Miljkovic, 2003; Swanson, Harris, Graham, 2003; Mercer 1997 by Reid, Lienemann, 2006). In order to address this problem, over the past few years, specialists have increasingly turned to different learning strategies that have been proven to affect student's academic abilities. Based on the research conducted, it is assumed that students, if they learn the appropriate learning strategies and their use, will increase their academic success (Reid, Lienemann, 2006). This paper gives an overview of cognitive and metacognitive learning strategies that have proven to be effective for students with learning disabilities. It gives an overview of general (repetition, organization, elaboration) and specific cognitive strategies (for reading, writing and math) and metacognitive strategies (self-observation, self-construction, goal setting), as well as the SRSD teaching model, without which strategies are of little use. (Reid, Lienemann, 2006). Paper describes the strategies, the steps for adopting a particular strategy, and presents research findings that confirm their value. |