Abstract | U svim djelatnostima i aktivnostima kojima se čovjek bavi, da bi se bilo koji oblik određenog
rezultata postigao mora nešto utrošiti, odnosno potrošiti. Sredstva možemo definirati kao bilo
koji oblik imovine koja se koristi da bi se obavljala određena djelatnost. Imovina predstavlja
pokretna i nepokretna dobra i prava vlasništva pravne ili fizičke osobe, koja se mogu izraziti u
novcu. Da bi razumjeli sami trošak, moramo razumjeti i pojmove: utrošak, rashod i izdatak.
Definicije koje najbolje obuhvaćaju i definiraju pojam troška navode kako troškovi
predstavljaju vrijednosno izražene utroške rada, stalne i tekuće imovine, energije, tuđih usluga
i sl., koji nastaju u procesu proizvodnje radi stvaranja učinaka, a u skladu su s ciljem, svrhom
i zadacima poslovanja.
Ako proučimo definiciju ugostiteljske djelatnosti, možemo utvrditi kako se ugostiteljska
djelatnost sastoji od četiri djelatnosti koje se u njoj objedinjavaju: usluge prehrane, usluge
pića i napitaka, usluge smještaja i usluge cateringa. Odjel hrane i pića (eng. Food and
Beverage Departament) u ovom pogledu može obuhvaćati tri djelatnosti: usluge prehrane,
usluge pića i napitaka, usluge cateringa, ali ovisno o vrsti ugostiteljskog objekta on može biti i
puno složeniji.
Obzirom da je odjel hrane i pića dio ugostiteljskog objekta hotel, on se vodi standardima
izvještavanja za hotelsku industriju. Standardi izvještavanja u hotelijerstvu (eng. Uniform
System of Accounts for the Lodging Industry – USALI) predstavlja općeprihvaćeni standard
praćenja rezultata poslovanja u svjetskom hotelijerstvu koji je namijenjen menadžerima,
vlasnicima, investitorima te financijskim institucijama. S druge strane, individualni restorani
su samostalne jedinice te upotrebljavaju Standarde izvještavanja u restoraterstvu (eng.
Uniform System of Accounts for Restaurants – USAR) koji predstavljaju standarde
izvješćivanja u svjetskom restoraterstvu kroz jedinstvenu metodološku osnovicu za
evidentiranje i iskazivanje poslovnog rezultata.
Pokazatelji uspješnosti su upravljački signali koji omogućavaju uspoređivanje ostvarenih i
očekivanih rezultata i uspješnosti kako bi menadžeri mogli pravovremeno i pravilno reagirati i
usmjeravati rezultate u željenom pravcu. |