Sažetak | Turizam kao industrija obilježen je masovnim kretanjem ljudi izvan mjesta svog boravka za zadovoljavanje različitih potreba, najčešće zbog odmora i relaksacije. Kroz povijest su prepoznatljive različite migracije ljudi koje bi se mogle svrstati pod kategoriju turizma, te zasigurno nisu zanemarive, ali pravi masovni oblik turizam poprima tek nakon završetka drugog svjetskog rata u 50-tim godinama prošlog stoljeća.
Od tada pa do današnjeg dana turističke migracije doživljavaju naglu ekspanziju, te se sve više javlja potreba za razvojem alternativnih oblika turizma zbog negativnih utjecaja koje ta masovna kretanja i koncentracija na ograničenom prostoru imaju na destinaciju, ali i svijet u cjelini.
S obzirom na navedeno, rađa se koncept održivog turizma u svrhu anuliranja negativnih efekata masovnosti, i ovaj kocept podržavaju svi sudionici na turističkom tržištu (kreatori turističkog proizvoda, a i sami turisti), te ga promovira i Svjetska turistička organizacija pri
Ujedinjenim narodima, kao temeljnu odrednicu. S tim u vezi, turizam 21. stoljeća nastavit će sa potenciranjem alternativnih oblika turističke ponude.
U kreiranju turističkog proizvoda koji će se nuditi turistima, moraju sudjelovati sve interesno utjecajne skupine od državnih institucija do lokalnih čimbenika. Turistička ponuda, odnosno proizvod mora biti prilagođena specifičnim zahtjevima turista, te mora biti u službi održivog razvoja. S tim u vezi, mogu se istaknuti različite manifestacije (sportske, glazbene, kulturne), kao jedan od alternativnih oblika ponude. Važno je pri tome voditi računa da ne dođe do nesrazmjera između turističke ponude i potražnje (prekomjerne investicije koje mogu nakon takvih manifestacija dovesti do nedovoljne iskorištenosti).
Dakle naglasak ovoga rada je na održivom razvoju i selektivnim oblicima turizma, pa tako i upravljanje turističkim destinacija ide u tom smjeru. Donose se strateški planovi razvoja turizma na nacionalnom i lokalnom nivou koji imaju zajedničku komponentnu proširenja turističke sezone na cijelu godinu uz očuvanje identiteta prirodnih i kulturno-povijesnih resursa koji su nasljeđeni, poboljšanje kvalitete života lokalnog stanovništva, kao i stvaranje novog turističkog proizvoda. |
Sažetak (engleski) | Tourism as an industry is marked by the mass movement of people outside their place of residence to meet different needs, most often for rest and relaxation. Throughout history, there are various migrations of people that could be classified as tourism, and certainly not negligible, but the real mass form of tourism took only after the end of World War II in the 50s of last century.
From then until today, tourist migrations are experiencing a rapid expansion, and there is an increasing need to develop alternative forms of tourism due to the negative impacts that these mass movements and concentration in a limited area have on the destination and the world as a whole.
Given the above, the concept of sustainable tourism is born in order to cancel the negative effects of mass tourism, and this concept is supported by all participants in the tourism market (creators of tourism products, and tourists themselves), and promoted by the World Tourism Organization at the United Nations. In this regard, 21st century tourism will continue to emphasize alternative forms of tourism.
In creating a tourism product that will be offered to tourists, all stakeholders from state institutions to local factors must participate. The tourism product must be adjusted to the specific requirements of tourists, and must be in the service of sustainable development. In this regard, various events (sports, music, culture) can be highlighted as one of the alternative forms of tourism product. It is important to take care that there is no disproportion between tourist supply and demand (excessive investments that can lead to underutilization after such events).
Therefore, the emphasis of this paper is on sustainable development and selective forms of tourism, so the management of tourist destinations goes in that direction. Strategic plans for tourism development at the national and local level are adopted, which have a common component of expanding the tourist season to the whole year while preserving the identity of inherited natural and cultural-historical resources, improving the quality of life of local people and creating a new tourist product. |