Naslov Utjecaj predškolskog okruženja na prehrambene navike djece i prevenciju pretilosti
Naslov (engleski) The influence of the preschool environment on children's eating habits and obesity prevention
Autor Petra Medved
Mentor Rosana Ribić (mentor)
Član povjerenstva Ivana Živoder (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Rosana Ribić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Meštrović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Sjever (Sveučilišni centar Varaždin) (Odjel za sestrinstvo) Koprivnica
Datum i država obrane 2022-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak Multidisciplinarni pristup odgojitelja, zdravstvenog voditelja i roditelja djece ima veliki utjecaj na razvoj zdravih životnih navika u najranijoj životnoj dobi. Pravilna prehrana ključna je za zdravi fizički razvoj svakog djeteta, a time i psihički razvoj. Odgojitelji i pedagoški rad u predškolskim ustanovama predstavljaju temelj za razvoj zdravih stilova života i razvoj pozitivnih navika. Zdravstveni voditelj, sukladno smjernicama energetskih preporuka za određenu dob djeteta, sastavlja mjesečni jelovnik. U okviru rada opisano je istraživanje provedeno u predškolskoj, odgojno obrazovnoj, ustanovi Dječji vrtić „Varaždin“ koja broji 8 vrtića na različitim lokacijama u gradu Varaždinu. Sudionici istraživanja su bili roditelji i odgojitelji koji su dobrovoljno i anonimno ispunili anketni upitnik izrađen za potrebe ovog istraživanja. Istraživanjem je pokazano da odgojitelji i roditelji smatraju da kultura prezentiranja hrane utječe na prehrambene navike djece, odnosno da je to jedan od načina na koji se također može utjecati na zdrave prehrambene navike.
U drugoj fazi istraživanja cilj je dokazati utjecaj kontinuirane tjelesne aktivnosti na pretilost djece predškolske dobi. Istraživanje je obuhvatilo uzorak od 53 ispitanika u aktivnoj skupini te 53 ispitanika u pasivnoj skupini, u dobi od 5 do 7 godina. U aktivnoj skupini se provodila strukturirana tjelovježba kroz period od 5 mjeseci. Prije i nakon tog vremenskog razdoblja obavljeno je antropometrijsko mjerenje. Istraživanjem nije dokazana značajna razlika u BMI prije i nakon strukturirane tjelovježbe.
Edukacija o zdravoj prehrani, važnosti tjelesne aktivnosti te same brige za zdravlje uvelike može pomoći odgojiteljima, djeci i njihovim roditeljima da brinu o zdravlju, uče djecu dobrim navikama i stječu pozitivne navike što znatno može utjecati na njihovu budućnost.
Sažetak (engleski) A multidisciplinary approach adopted by early childhood teachers, health coordinators and parents exerts great impact on the development of healthy lifestyle habits from the earliest age. Proper nutrition is essential for the healthy physical and, accordingly, psychological development of every child. Early childhood teachers and pedagogical principles in institutions of early childhood education and care act as a foundation for the development of healthy lifestyle and good habits. A health coordinator’s duties include preparing a monthly menu in accordance with recommended energy intake guidelines for certain age. The paper presents the research carried out in the institution of early childhood education “Varaždin”, consisting of 8 kindergartens in different locations across the city of Varaždin. The participants included parents and early childhood teachers who voluntarily and anonymously completed the questionnaire designed specifically for the research. The research showed that early childhood teachers and parents believed that the manner of food presentation influenced eating habits in children and might, therefore, also influence the development of healthy eating habits. The second phase of the research aimed to establish the impact of continuous physical activity on obesity in preschool children. The research was based on a sample of 53 respondents in the active and 53 respondents in the passive group, aged 5 to 7 years old. The active group participated in structured exercise over a period of 5 months. Anthropometric measurements were taken before and after the observed period. The research did not demonstrate a significant difference in BMI before and after participating in structured exercise. Continuous learning about the importance of healthy diet, physical activity and promoting health in general would greatly assist early childhood teachers, children and their parents, not only to exercise better care of health, but to teach and help children develop healthy and useful habits that might significantly affect their future.
Ključne riječi
predškolska ustanova
prehrambene navike djece
pretilost
edukacija
strukturirana tjelovježba
BMI
Ključne riječi (engleski)
early childhood education institution
early eating habits
obesity
continuous learning
structured exercise
BMI
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:122:111475
Studijski program Naziv: Sestrinstvo - menadžment u sestrinstvu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sestrinstva (mag. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij Digitalni repozitorij Sveučilišta Sjever
Datum i vrijeme pohrane 2022-10-26 12:37:18