Sažetak | Najvažnije razdoblje u djetetovom životu je predškolsko razdoblje. U tom periodu dolazi do ubrzanog rasta i razvoja djeteta, to je jedan dinamičan proces u rastu i razvoju. Odnosi se na brojne čimbenike koji utječu na razvoj, kao što su socijalni, kulturni, ekonomski. Bitan čimbenik koji utječe na djetetov razvoj i rast je okolina iz koje dijete dolazi. Svojim rastom i razvojem dijete se može adaptirati određenim čimbenicima iz okoline. Jedan od glavnih faktora koji utječe na rast i razvoja djeteta je okolina u kojoj se dijete nalazi, pažnja i ljubav roditelja. Igra ima također značajan utjecaj. Djetetov rast prati se od rođenja, za to nam služe antropometrijska mjerenja. Tijekom predškolske dobi rast djeteta je ujednačen. Prije početka puberteta dolazi do usporavanja rasta, dok u pubertetu se intenzivno ubrzava razvoj tjelesne mase i visine. Rast i razvoj obilježeni su slijedom složenih promjena strukture i funkcije pojedinih dijelova tijela ili tijela u cjelini. Razvoj limfnog i koštanog tkiva u predškolskoj dobi je intenzivniji. Zbog vrlo intenzivna metabolizma i rasta u predškolskog djeteta, treba pratiti stanje uhranjenosti i pravodobno rješavati probleme vezane za moguću nedovoljnu ili preobilnu prehranu, organizaciju obroka, higijenski nadzor i naobrazbu te stjecanje zdravih navika u prehrani. U predškolskoj dobi važni su redoviti liječnički pregledi, odnosno sistematski pregled. Dužnost medicinskih sestara, koje su dio stručnog tima, vrlo je odgovorna, te zahtjeva da svoja profesionalna znanja integriraju u obrazovno-odgojni proces i zajedno s ostalim suradnicima osiguraju najbolje moguće uvjete potrebne za optimalni dječji razvoj. Svako dijete je cjelovito biće, razvoj djeteta je složena pojava, zato je svako područje razvoja specifično. Zato nam je važno da imamo holistički pristup prema djetetu. Kod djeteta se razvija igra, mišljenje i govor se proširuju, djeca u toj dobi ostvaruju veze s vršnjacima. Kako bi prepoznali djetetove posebne potrebe, potrebno je stalno pratiti rast i razvoj, na taj način možemo prepoznati ima li poteškoća u razvoju (ubrzani razvoj ili zastoj – privremeni i trajni) te osigurati djetetu odgovarajuće poticaje koji mogu imati kompenzacijske interventne dimenzije. |